Vedení města Proseč upozorňuje své občany, aby v žádném případě nepodepisovali podomnímu prodejci smlouvu nebo jakoukoli listinu bez bližšího pročtení a porozumění jejímu obsahu. Pokud již taková situace nastala a zákazník dodavatele elektřiny nebo plynu změnit nechce, je třeba využít práva na odstoupení od smlouvy. Zákazník má právo odstoupit od smlouvy nejpozději do 30 dnů ode dne jejího podpisu.
Uvádíme nejčastější podvodné postupy podomního prodejce:
- Vydává se za dodavatele pověřeného stávajícím dodavatelem, popř. tvrdí, že je pověřen městským či obecním úřadem nebo Energetickým regulačním úřadem (k čemu?).
- Informuje klamavě o tom, že stávající dodavatel, se kterým má zákazník dosud uzavřenu smlouvu, končí činnost, a že je tedy nutno urychleně uzavřít novou smlouvu, jinak zákazníkovi hrozí přerušení dodávek.
- Požaduje předložení vyúčtování za dodávky elektřiny či plynu nebo se dožaduje kontroly elektroměru nebo plynoměru - tvrdí, že provádí kontrolu stávajících tarifů.
- Naléhá na okamžité podepsání smlouvy - nenechá zákazníkovi čas na rozmyšlení a argumentuje časově omezenou nabídkou.
- Neposkytne zákazníkovi úplnou informaci o nabídce - zákazník až dodatečně zjistí, že musí zaplatit další poplatky plynoucí ze smlouvy.
- Neupozorní zákazníka na jeho právo odstoupit od nově uzavírané smlouvy o dodávce elektřiny nebo plynu.
- Po podpisu smlouvy neponechá zákazníkovi žádné vyhotovení smlouvy a smlouvu zašle až po uplynutí lhůt, kdy je možné od ní odstoupit.
- Používá formuláře, ze kterých zákazník nepozná, že uzavírá novou smlouvu. Tvrdí, že se jedná např. pouze o souhlas se sloučením dodávek elektřiny a plynu.
- Nově předkládané smlouvy neobsahují obchodní podmínky dodavatele nebo odkazují na podmínky, které v době podpisu smlouvy nedá prodejce k dispozici.
- Nevyhýbá se ani falšování podpisů na smlouvách nebo dodatečného pozměňování obsahu smluv.

10. 2. 2012